Heb je dit artikel al gelezen in de Polder Courant?
In de tweede apriluitgave van de Polder Courant komen twee ondernemers aan het woord. Erik Borg van horecagelegenheid De Ketting vertelt wat zijn onderneming zo authentiek maakt en wat zijn drijfveren zijn om onderdeel te zijn van de activiteitencommissie. Esther Reitsma en haar dochter Nova vertellen over hun passie voor mode en wat het winkelen bij Eighty zo exclusief en persoonlijk maakt.
(Robert van den Belt)
Stichting ‘Centrum Management Emmeloord’ oftewel, het CME is de samenwerking van en voor alle ondernemers in het centrumgebied. Het CME heeft als doel om het centrum van Emmeloord sfeervol, veilig en economisch aantrekkelijk te maken en te houden. Het centrum is het hart van de polder!
Van ochtendkoffie tot diner – schuif gerust aan
In 2019 wordt Erik Borg eigenaar van De Ketting in Emmeloord. Hij is op dat moment 23 jaar oud. “Ik ging na de Havo studeren in Groningen. Al vrij snel kwam ik er achter dat ik liever aan het werken was dan aan het studeren. Ik ben toen gaan werken voor Plaza-cafetaria Wassenburg. Een tijdje later waren ze bij Plaza-cafetaria de Ketting op zoek naar een nieuwe bedrijfsleider. Toen heb ik de kans gekregen om voor mezelf te beginnen. Samen met het team hebben we De Ketting omgebouwd tot een volwaardig eetcafé.
De gasten komen in de ochtend voor een bakje koffie en een taartje van Limburgia. In de middag hebben we een uitgebreide lunchkaart, waar je heerlijk kunt genieten van verschillende broodjes en specials. In de afgelopen jaren hebben we ons assortiment speciaal bier ook stevig uitgebreid en kan er heerlijk geborreld worden in de middag. Na de borrel kan er een keuze worden gemaakt uit één van onze heerlijke burgers en specials. We vinden het prettig dat het bij ons laagdrempelig is. Je kunt hier komen voor de snelle hap, maar ook heerlijk een aantal uur doorbrengen. Bij ons komen gasten uit alle lagen van de maatschappij. Dat maakt het voor ons ook extra leuk. We hebben veel vaste gasten en onderhouden goed contact. Naast dat je bij ons een hapje kunt eten en iets kunt drinken, hebben we ook de gehele week een bezorgservice.”
Toekomst plannen
Erik en zijn team zijn altijd op zoek naar uitdaging. Op dit moment wordt er hard gewerkt aan het vernieuwen van de menukaart. In deze editie doet Erik al een paar uitspraken hierover. “ Op korte termijn krijgen we een vernieuwde menukaart, waarbij we ook een nieuwe luxe burgers gaan presenteren. Een van die burgers is de Wagyu burger. Dat is vlees van een Japans runderras met de naam Wagyu. Er wordt hiervan onder andere ook ribeye, tournedos of ossenhaas van gemaakt. Maar bij ons straks dus de Wagyu burger.
In de toekomst willen we nog een keer De Ketting voorzien van nieuw meubilair en een andere indeling, maar alles op zijn tijd. We proberen binnen ons eetcafé altijd een stapje extra te doen en zijn altijd op zoek naar uitdaging en verbetering.”
Verandering begint bij jezelf
Sinds een tijdje is Erik ook betrokken bij de activiteitencommissie van het CME. “Verandering begint bij jezelf. In de wandelgangen kreeg ik regelmatig te horen, dat er weinig in het centrum georganiseerd werd. Dat raakte mij. Je kunt dan gaan klagen, maar je kunt ook de knop omzetten en meehelpen om iets te organiseren. Vanuit mijn oogpunt kan ik helpen in het faciliteren van horeca en heb ik snel contact gelegd met eventueel dj’s voor een gezellige sfeer in het centrum. Daarnaast is De Ketting ook maatschappelijk betrokken bij de stad Emmeloord. Zo sponsor ik een vriendenteam bij SC Emmeloord en leveren we altijd honderden frikandellen voor de Kick Off voetbaldagen. Met Sint Maarten hebben we voor de kinderen altijd een leuke traktatie.”
Erik is al een aantal jaar actief in de activiteiten commissie van het CME. Samen met nog 6 andere ondernemers organiseren zij de acties en evenementen van Gastvrij Emmeloord.
Waar mode en passie samenkomen
In 2016 krijgt Esther Reitsma de kans om de vrouwenafdeling van modewinkel Schirm over te nemen. Vanaf dat moment besluit Schirm zich volledig te richten op herenkleding. “Een kans waar ik nog altijd enorm dankbaar voor ben,” vertelt Esther. Ze geeft haar eigen draai aan de zaak en verandert de naam van de winkel in Eighty.
Eighty is begonnen aan Lange Nering 80, in het pand van Schirm. Na een verhuizing, is ze nu inmiddels al vijf jaar gevestigd aan de Lange Nering 3. Esther runt de winkel samen met haar dochter Nova en met hun collega Sharon, ze zijn al 7 jaar de kern van Eighty. Met z’n drieën zetten ze zich elke dag in om klanten te voorzien van het beste modeadvies en een warm welkom. Hun manier van werken bleef niet onopgemerkt. In 2022/2023 werd Eighty Fashion uitgeroepen tot Modewinkel van het Jaar.
Bij Eighty Fashion draait alles om passie voor mode, oprechte aandacht, deskundigheid en eerlijke service. “Mode zit in ons bloed,” zegt Esther. “Ik werk al sinds 1988 in de branche, Nova sinds 2021 fulltime en Sharon maakt al jaren deel uit van ons team.” Iedereen heeft zijn eigen rol. Esther focust zich op de verkoop, inkoop, back office en de presentatie van de collectie in de winkel. “Ik houd me onder andere bezig met merchandise — hoe we onze kleding in de winkel presenteren. We hebben bijvoorbeeld foto’s boven de rekken hangen, zodat klanten meteen kunnen zien hoe een outfit valt. Dat maakt echt het verschil.”
Nova is verantwoordelijk voor de inkoop, verkoop, socialmedia en het bijhouden van de website. “We combineren de winkelbeleving met een sterke online aanwezigheid. Zo bouwen we aan een betrokken community.” Sharon is onze kwaliteitsmanager en houdt zich bezig met de kwaliteitscontrole. Elk kledingstuk gaat door haar handen. Die controle is noodzakelijk voor het behoud van onze kwaliteit.
Aandacht maakt je mooier
Bij Eighty Fashion draait het om stijlvolle damesmode van hoge kwaliteit én oprechte aandacht voor de klant. “Wanneer iemand bij ons binnenstapt, nemen we echt de tijd. We vinden het belangrijk dat je je goed voelt in wat je past. kleding moet niet alleen mooi zijn, maar ook bij je passen.” Het team geeft altijd eerlijk en transparant advies, waarbij de klant vooropstaat. “Soms heeft iemand net dat duwtje in de rug nodig om zichzelf echt te laten stralen én zelfvertrouwen te hebben. Een compliment en beetje lef, daar helpen we graag bij. Binnen onze winkel zeggen we dan ook vaak: ‘Aandacht maakt je mooier.’
Regelmatig horen ze klanten negatieve dingen over zichzelf zeggen. “En juist dan is het aan ons om ze anders te laten kijken. Niet alleen naar de kleding, maar ook naar zichzelf.”Eighty Fashion staat ook voor bewuste keuzes in merken. De winkel werkt met merken uit het midden- tot hoogsegment, met de focus op Nederlandse, Scandinavische en Italiaanse merken. “We volgen trends nauwgezet, maar we willen vooral kleding aanbieden die écht bij onze klanten past. We bezoeken regelmatig beurzen.” Daarnaast halen ze veel inspiratie uit het straatbeeld. “We kijken naar wat mensen dragen en hóe ze het dragen. Daar ontstaan de mooiste combinaties uit. Dat maakt ons werk creatief en vernieuwend. Elke dag opnieuw.”
Mode-expedities
Dankzij de jarenlange ervaring van Esther en haar team biedt Eighty Fashion meer dan alleen een winkelervaring. Ze organiseren namelijk ook verschillende mode-expedities. Dit is een unieke manier om klanten te helpen hun persoonlijke stijl te ontdekken en versterken.”
Personal Shopping
Bij Eighty Fashion kun je op afspraak terecht voor een persoonlijke shopsessie. “We plannen dan een afspraak in met de klant. De klant geeft hierin zijn voorkeur aan. We hebben alle drie zo onze eigen vaste klanten. Het is belangrijk dat er balans is tussen ons als team. Bij de personal shopping geven we de klant het beste advies omtrent kleding en wat bijpassend is. Elke klant proberen we weer met een fijn gevoel naar huis te laten gaan, waarbij persoonlijk contact en verbinding voorop staat.”
Stijlreis
Naast personal shopping kan er ook gekozen worden voor een stijlreis. Een stijlreis is niet alleen gericht op kleren, nee het gaat om de stijl en uitstraling. Je komt in de stijlreis achter jouw stijl. Misschien iets wat je helemaal niet van te voeren verwacht had. We starten met een introductie in wie je bent. Wat zoek je en wat wil je uitstralen? De Stijlreis is een opening naar zelfverzekerd kleding uitkiezen.
Gaderobe-date
Als laatste mode-expeditie bieden ze bij Eighty Fashion een gaderobe-date. Dit is een afspraak bij iemand thuis. Samen gaan Esther en Nova dan bij de klant langs om te kijken wat deze in zijn kast heeft liggen. We maken van alle kleding foto’s. We gaan ze daarna nummeren en maken we combinaties die we zien. Hierdoor weet de klant wat er allemaal aan combinaties mogelijk bij de kleding die ze hebben. Dit is een duurzame manier van aankopen doen.”
Esther en Nova zijn beiden actief in de Gastvrij Emmeloord Activiteiten commissie. Esther is voorzitter en Nova is secretaris. Samen met nog 6 andere ondernemers organiseren zij leuke klanten acties en evenementen in het centrum!
Gastvrijemmeloord.nl
Kijk op de website van Gastvrij Emmeloord voor meer informatie over het centrum en de ondernemers. Iedere ondernemer heeft een bedrijfspagina waar kan worden doorgeklikt naar de website, webshop en/of de social media kanalen. Op gastvrijemmeloord.nl vind je ook de activiteitenkalender met een overzicht van alle acties en evenementen van Gastvrij Emmeloord en partners zoals StEP.
Volg @gastvrijemmeloord op Instagram of Facebook en mis niets!